شبی به یاد ماندنی

نگاهی گذرا  جشن بزرگ کتاب و ولایت

هیجدهمین دوره کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران
در روزهایی که سوز و سرما اندک اندک از راه می رسد، و در هفته ای که آبان را با خود همراه خواهد کرد تا آذر ماهی دیگر از راه برسد، سالن اجتماعات هلال احمر استان میزبان کسانی بود که از اهالی کتاب و کتابخوانی بودند. شبی به یاد ماندنی ، شبی که کودکی سه ساله دست در دست کهن مردی هشتاد و چند ساله تشویق شد تا فرداها اگر او را موفق و سرافراز دیدید یادتان باشد از کودکی کتاب خوان بود و کتاب دوست!
حکایات لطیف قرآنی از زبان مهندس بابایی
در همین شب به یاد ماندنی در حالی که همگان چشم انتظار استاندار معزّز استان یزد بودند مهندس بابایی با کلامی گرم و شیوا عذر تقصیر بیان نمودند که مهندس فلاح زاده از دایره یزد بیرون بودند واگرنه حتما می آمدند و سخنانی شیرین از دهانِ بزرگ انسانی دوست داشتنی.
مهندس بابایی که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است، از آزادگان عزیز و از مدیران همیشه موفق به شمار می رود با کوله باری اندوخته از دوران پر نشیب و فراز مدیریت، زندگی، دفاع و اسارت در بیاناتی موجز و محکم از خواندن گفتند از خواندنی که درخور مقام انسانی باشد، احاطه ی قابل وصف ایشان به آیات و احادیث گوارا نموده بود سخنانی که برای مثال آیه ای از قرآن به گوش می رسانید و حدیثی عالی قدر، تقدیر تشکر ویژه از مدیر کتابخانه ها اگر گفته شد یادشان نرفت تا مدیر کل ارشاد را نیز تشویق به ادامه ی مسیری نمایند که سیزده ماه گذشته پیموده اند . سفارش به خواندن از بطن قرآن و اما نه هر خواندنی ! خواندنی که پرتویی از نور خدا در آن تابانده شده باشد و با بیان حکایتی شیرین از اهمیت عالم و نگاه ارزشمند خداوندگار بی همتا به علم و دارای علم، پایان بخش کلماتی بود که بهانه ی آمدن مهندس بابایی به جشن بزرگ کتاب و ولایت شده بودند.
عالیشوندی در سیزدهمین ماه حضور و در جشن کتاب؛

عالیشوندی مدیر کل ارشاد استان که بعد از اهداء جوائز و تندیس های اداره کل کتابخانه های به فعالین عرصه کتاب و کتابخوانی صورت گرفت با تقدیر و تشکر از تلاشگرانی که در گمنامی بیشترین خدمت را به کتاب و کتابخوانی می کنند بود و او با تقدیر از تمامی کسانی که در زمینه کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند وعده تقدیر از تمامی فعالین این را عرصه را در آینده ای نزدیک داد و از تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که با ابتکار های خاص خود در گسترش فرهنگ کتابخوانی تلاش نمودند تقدیر نمود و از کتابخانه های سیار کانون و آشتی دادن فرزندان این مرز بوم با کتاب و کتابخوانی یادی کرد و یادآورشد :کانونی ها بدور از غوغا و هیاهو تمام تلاش خود را در جهت رشد فرهنگ کتابهخوانی داشته و دارند و جا دارد که به صورت ویژه از تمامی فعالین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر شود
 
سخنرانی عالیشوندی اگر چه در همهمه ی آمدن و رفتن کمی بد به گوش می رسید اما خوب که دقیق شدیم دیدیم مطالعه اگر باشد حرف همیشه برای گفتن وجود دارد. حکایت تشکر ها و سپاسگزاری ها که تمام شد سخنان مدیرکل ارشاد استان یزد در سه بخش و بسیار فشرده حاوی نکاتی بود که ای کاش در مجالی فراختر و آماده تر ابعاد آن بازنمایی می شد.
نخست از آشفتگی آمارهایی گفتند که بالا و پایین بسیار دارد و هر از چند گاهی می شنویم و می خوانیم که سرانه ی مطالعه رشد کرده و است فردای آن روز اعدا و ارقام ناهمگون تر از همیشه به گوش می رسند. ایشان به قول حرف وزیر محترم ارشاد اکتفا و اعتماد نمودند و این گونه طومار آمار سرانه ی مطالعه در کشورمان را در هم پیچیدند: نهاد کتابخانه‌ها همه ساله‌ درباره سرانه مطالعه در کل کشور به صورت گسترده آمار می‌گیرد و پس از تأیید و تنظیم نهایی آمار مربوط به این امر را به صورت رسمی اعلام می‌کند.وی تصریح کرد: بنابرگزارش آماری نهاد کتابخانه‌ها سرانه مطالعه در بخش روزنامه‌ها 40 دقیقه، نشریات حدود 9 دقیقه، کتاب‌های غیردرسی 18 دقیقه و کتاب‌های ادعیه قرآن 12 دقیقه است و این آمار مربوط به نظرسنجی‌هایی است که از افراد مختلف گرفته شده است.عالیشوندی همچنین گفت : تعداد نظرسنجی امسال نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر و با دقت بالاتری صورت گرفته است و این نتایج مقدمه‌ای است که ما به طور علمی یک آسیب‌شناسی از این وضعیت داشته باشیم تا بتوانیم با تلاش بیشتر درصد علاقه‌مندان و مشتاقان به امر مطالعه و کتابخوانی را در کشور افزایش دهیم.البته استناد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به سخنان وزیر بود که در18 آبان 1389ایراد گردیده بود.
بخش دوم سخنان مدیر کل جوان ارشاد نقبی به تاریخ و تاریخ نویسان و تاریخدانان زد درست به آن جایی که می کوشند تا با پنهان کردن حقایق تاریخی به جنگ با بشریت دست بزنند نوعی جنایت علمی در حق بشری که سعی می کند بخواند و بداند. از سخنان وی بر می آمد کسانی که تاریخ سرزمین خویش را خوب نخوانند و ندانند محکوم به تکرار اشتباهات تاریخی اند و گلایه از این موضوع که چرا دانش آموزان با این که نمراتی خوب در درس تاریخ می گیرند درس تاریخ را جدی نمی گیرند و در پاره ای از زمان آن را منفورانه به کناری می نهند . از اهمیت تاریخ شفاهی نیز حرفی به میان آمد و اشاراتی به تاریخ انقلاب و جنگ و دفاع هشت ساله که نباید گذاشت تا دچار فراموشی ناخواسته ی تاریخی شود.
تفاوت دیدگاه غرب و ایرانیان در گذر تاریخ نویسی و نگاه به قهرمانان خود ، از آن جا که تفاوت فاحشی دارد نکته ای بود که عالیشوندی به آن مفصل تر پرداخت . خلاصه این که غربی ها قهرمان سازی و تطهیر قهرمانان را در دستور کار دارند و ایرانیان دارای شکوهمند ترین و فاضل ترین قهرمانان . از قهرمانان افسانه ای که در متون کهن تاریخی یافت می شود تا بزرگمردانی که دفاع از میهن را با شکوه تمام انجام دادند . مثال این گونه بزرگمردان کوچک را رزمنده ی دوازده ساله ای بیان داشتند که بزرگی آموخت و به جبهه آمد برخلاف کسانی که فکر می کنند جوانان ما در جبهه ها دچار دگرگونی شدند که اگر شدند هم بزرگی را آموخته پای در میدان کارزار و نبرد نهادند.
قهرمان سازی غربی ها را به دو مثال تشریح نمودند یکی هلن کلر بانویی که مبلغ سوسیالیست بود و دچار بی مهری سیاسی- تاریخی در غرب شد چرا که آموزه های او بود که بنیان قدرت در غرب را دچار نوعی لرزش نموده بود هم او که روزی قهرمان بود ! به زشت ترین شکل ممکن منفور تاریخ و تاریخ نویسان شد . مثال دیگر ویلسون بود کسی که با تمام بد نامی و زشت خویی پایه گذار صلح و سازمان ملل نام گرفته است و گفته شد اگر تاریخ نخوانیم و به طور مطالعه نکنیم و از گذشته ی خود و دیگران خوب و درست مطلع نباشیم آن گاه دچار این گونه تحریف های بد و تأثیر گذار خواهیم شد .گوشه هایی از کارهایی که ویلسون مرتکب شده بود مثل تهاجمات گسترده به کشوره های حاضر در قاره ی آمریکا و منع حضور زنان به صورتی آشکار در انتخاب و تعیین سرنوشت خود هر شنونده ای را به فکر فرو برد تا بیشتر بخواند و واقعیت های تاریخی را عریان تر بررسی نماید
عالیشوندی دین اسلام و تعالیم قرآنی را پایه گذار صلح و سازش بیان نمود و افزود خوب که مطالعه کنیم در می یابیم اسلام منادی واقعی صلح و سازش درجهان آن روزگارو دنیای پس از خود است حتی به این نکته نیز اشاره نمود که جنگ های صدر اسلام نیز تمامی برای دفاع از صلح و آزادی بشر آن روزگار بوده است و لاغیر.
جشن پوریم و بزرگترین نسل کشی تاریخ در نوع خود و از منظر دیگر بزرگترین تحریف دینی- تاریخی نقطه ی پایانی سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بود . همان پوریمی که یهودیان وقیحانه آن را جشن می گیرند و باید داستان این جشن و درستی و نادرستی آن به خوبی مشخص شود که در هر صورت بازنده ی بزرگ در این زمینه یهودیانی خواهند بود که هولوکاست را دستمایه ی تجاوز و دد منشی خود قرار داده اند در حالی که خود بزرگترین و نخستین هولوکاست را به گواه کتاب مقدس خود مرتکب شده اند.امیدواریم مدیر کل جوان و ارزشی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به این فکر بیافتند تا همایشی در بررسی ابعاد گسترده و قابل تأمل جشن پوریم در یزد به یادگار گذارند.
خلاصه ای از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پایان بخش این گزارش بود:
ناشرین فعال در استان یزد: 43 ناشر
آمار نشر: 180عنوان کتاب با شمارگان 200.000 نسخه
آمار خرید کتاب : 100 عنوان به ارزش ریالی 210.000.000ريال
افتتاح کتابخانه باز در : بیمارستان های شهید صدوقی، مجیبیان، سوانح سوختگی و ...
برگزاری کارگاه داستان نویسی
برگزاری نمایشگاه کتاب استان با حضور 30 ناشر
اهدا کتاب به: مدارس بیمارستان ها ، فعالین حوزه فرهنگ و هنر، هیأت های ورزشی و...
عضویت نویسندگان استان در صندوق اعتباری : 80 نویسنده
صدور کارت الکترونیکی خرید کتاب
راه اندازی بخش تازه های کتاب با اعتباری به ارزش 435.000.000ريال
اهدا ی کتاب به ارزش : 4.730.000.000ريال
اختصاص 100.000جلد کتاب به کتابخانه های استان
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در اسفند ماه سال جاری با حضور ناشرین کشوری
حمایت از چاپ 4 عنوان کتاب با اعتبار اولیه ی 120.000.000ريال

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا